Ropień Policzka

Wprowadzenie: ropień policzka, abscessus buccae jest ropniem wewnątrzustnym powstającym wewnątrzustnie lub zewnątrzustnie a granicę stanowi mięsień policzkowy. W ropniu policzka wewnątrzustnym w badaniu stwierdza się wygórowanie i obrzęk błony śluzowej policzka oraz jej zaczerwienienie. W ropniu policzka zewnątrzustnym w badaniu stwierdza się wygórowanie przechodzące na wargę górną i powiekę dolną. Przyczyną powstawania ropnia policzka jest przejście zakażenia z okolicy okołowierzchołkowej zębów przedtrzonowych i trzonowych górnych.

Postępowanie: leczenie zależy od umiejscowienia. W przypadku ropnia policzka położonego wewnątrzustnie, cięcie prowadzi się poziomo zwracając uwagę na przebieg przewodu Stenona w znieczuleniu miejscowym. W przypadku ropnia policzka położonego zewnątrzustnie, cięcie prowadzi się równolegle do przebiegu gałązek nerwu twarzowego w znieczuleniu miejscowym lub ogólnym. Czasami opróżnienie ropnia policzka położonego zewnątrzustnie udaje się po samej punkcji.

1. Arabska – Przedpełska B., Pawlicka H. ; Współczesna endodoncja w praktyce ; 2004.
  2. Cardoso F.G., Ferreira N.S., Martinho F.C., Nascimento G.G., Manhães LR Jr., Rocco M.A., Carvalho C.A., Valera M.C. ; Correlation between Volume of Apical Periodontitis Determined by Cone-beam Computed Tomography Analysis and Endotoxin Levels Found in Primary Root Canal Infection ; Journal of Endodontics ; 2015.
  3. Bertossi D., Barone A., Iurlaro A., Marconcini S., De Santis D., Finotti M., Procacci P. ; Odontogenic Orofacial Infections ; The Journal of Craniofacial Surgery ; 2017.
  4. Koyuncuoglu C., Aydin M., Kirmizi N.I., Aydin V., Aksoy M., Isli F., Akici A. ; Rational use of medicine in dentistry: do dentists prescribe antibiotics in appropriate indications ; European Journal of Clinical Pharmacology ; 2017.
  5. Segura-Egea J.J., Martín-González J., Jiménez-Sánchez M.D.C., Crespo-Gallardo I., Saúco-Márquez J.J., Velasco-Ortega E. ; Worldwide pattern of antibiotic prescription in endodontic infections ; International Dental Journal ; 2017.
2017-12-14T16:22:23+00:00