Ból Głowy

Wprowadzenie: ból głowy ze względu na poszechne występowanie bywa lekceważony i tłumiony lekami, pomimo, że może on sygnalizować wiele groźnych chorób: nadciśnienie, guz mózgu, tętniak, choroby nerek, wątroby, zapalenie uszu, zatok, zębów i oczu. Może być on również spowodowany zmęczeniem, napięciem psychicznym, depresją, agresją, brakiem snu, przeciążaniem mięśni szyi, karku i barków, długotrwałym unieruchomieniem, nieregularnym spożywaniem posiłków, pomijaniem codzienniej porcji kawy, przeziębieniem, spożywaniem alkoholu. Ból głowy w okolicy oczu i czoła może być związany z ostrym napadem jaskry, odczuwany po jednej lub obu stronach nosa może być wywołany zapaleniem zatok. Przewlekły ból głowy szczególnie w okolicy skroni, czoła, ciemienia i potylicy może być również wywołany dysfunkcją narządu żucia.

Leczenie: najczęściej polega na podaniu leków z grupy NLPZ (paracetamol, ibuprofen, kwas acetylosalicylowy). Leczenie specjalistyczne wymagane jest w przypadku bólu głowy pojawiającego się nagle, silnego, trwającego ponad dobę, stopniowo się nasilającego, występującego po urazie głowy oraz obecności objawów towarzyszących (zaburzenia pamięci, utrata równowagi, problemy z mówieniem i poruszaniem się, wysoka gorączka, sztywność karku, nudności, wymioty, ból oczu, upośledzenie widzenia).

1. Szczeklik A. ; Choroby wewnętrzne. Przyczyny, rozpoznanie i leczenie ; Wydawnictwo Medycyna Praktyczna ; 2005.
słowa klucze:
2018-01-07T22:49:00+00:00